GŁÓWNA   O NAS   SUKCES   AUKCJE   HISTORIA   WYSTAWY   OFERTA   KONTAKT  
 
WYSTAWY
Ryszard Winiarski
Prace z lat 1973-1974

 
       Ryszard Winiarski (ur. 1936) zdobył dyplom ASP w Warszawie w roku 1966. W tym samym roku otrzymał I nagrodę na liczącej się wówczas imprezie - Sympozjum Artystów i Naukowców w Puławach. Sukces debiutującemu artyście przyniosły pierwsze prace z cyklu Próby wizualnej prezentacji rozkładów statystycznych.

       Artysta dążył do sztuki chłodnej, obiektywnej i niezależnej od emocji samego twórcy. U progu kariery tłumaczył swoje zamierzenie tak: "Celem prób wizualnej prezentacji rozkładów statystycznych jest uzmysłowienie istotnej we współczesnym świecie roli przypadku (...) Prace prezentują przypadek, który w mniejszym czy większym stopniu nimi [obrazami] włada." Dla realizacji tej idei Winiarski wybrał metodę odwołującą się do nauk ścisłych - matematyki, statystyki, teorii gier.

       Płótna Winiarskiego wypełniają białe i czarne kwadraty o 1x1 cm, traktowane jako odpowiedniki "zera" i "jedynki" w matematyce. Rozmieszczenie punktów na płaszczyźnie obrazu to wynik losowania kostką do gry i obliczeń. Osiągany efekt jest więc zależny od przypadku. Niezupełnie jednak, bowiem to artysta określa wstępne założenia każdego "programu" i w ten sposób wpływa na ogólną dyspozycję obrazu, wprowadza doń elementy porządkujące. Z czasem, sposób losowania skomplikował się, artysta wprowadzał do "programów" dodatkowe dane: kolor, osie symetrii, iluzoryczną przestrzeń. W końcu - trzeci wymiar. W przestrzennych pracach istotny jest zaangażowanie widza: od jego ustawienia względem "przypadkowej sytuacji", układu elementów, zależy zaobserwowany efekt.

       Abstrakcyjne obrazy Ryszarda Winiarskiego: biało-czarne lub wielobarwne, płaskie lub przestrzenne układy drobnych kwadratów, wymykają się prostemu opisowi; nieodmiennie pojawiają się w nim słowa "los" i "przypadek w grze". Stąd prosta już droga ku pytaniom o Los i Przypadek w Życiu. Precyzyjne w formie obrazy Winiarskiego nie niosą precyzyjnych odpowiedzi, są "otwarte". I tak geometria staje się dla widza "szansą medytacji".

       Artystyczny program Winiarskiego sformułowany został wówczas, gdy na świecie odchodzono od malarstwa skrajnie ekspresyjnego, dostrzegano sens w łączeniu sztuki i nauki. Powstał op-art i minimal art. W rok po debiucie Winiarskiego, Sol LeWitt ogłosił manifest konceptualizmu. Wówczas też zaczyna się fascynacja możliwościami komputera, mówi się o "sztuce komputerowej". Wypada jednak zauważyć, że każda z prac Winiarskiego to efekt rzutów kostką i żmudnych obliczeń przenoszonych na płótno ręką artysty. W efekcie, estetyczny wyraz obrazów Winiarskiego odległy jest od oschłości prac powstających także dziś przy pomocy komputerowych programów graficznych. Niewątpliwie, Winiarski jest w Polsce "klasykiem gatunku". Obok twórczości Opałki i Rosołowicza, działalność Winiarskiego należy do najciekawszych fenomenów polskiej sztuki lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych w jej "chłodnym" nurcie.

       Wystawa prac Ryszarda Winiarskiego obejmuje twórczość artysty z lat 1973-1974. Prace pokazywane były w "Barney Weinger Gallery" w Nowym Jorku, dokąd artysta wyjechał w roku 1973 na półroczne stypendium. Zwarta, pochodząca niemal z jednego roku grupa kilkudziesięciu obrazów daje możliwość dokładnego śledzenia różnorodności efektów osiągniętych przez Winiarskiego w ramach narzuconej sobie bezkompromisowej metody twórczej. Sporą grupę stanowią prace przestrzenne. Sposób postępowania Winiarskiego wyjaśniają dołączone przez twórcę obliczenia i wykresy.


      Wystawie towarzyszy bogato ilustrowany katalog przygotowany przez wydawnictwo IRSA.

 
PRACE
 
Obszar 142.17, 1973
akryl na płótnie

50 x 50 cm
 
 
Obszar 128, 1973
akryl na płótnie

100 x 100 cm
 
 
Obszar 165, 1973
akryl na płótnie

100 x 100 cm
 
 
Obszar 148, 1973
akryl na płótnie

100 x 100 cm
 
 
Obszar 137, 1973
akryl na płótnie

100 x 100 cm
 
 
Obszar 147
akryl na drewnie

100 x 100 x 10 cm
 


 
Obszar 177
akryl na drewnie

100 x 100 x 10 cm
 

 
Obszar 184
akryl na drewnie

100 x 100 x 10 cm
 

 
FOTOGALERIA