GŁÓWNA   O NAS   SUKCES   AUKCJE   HISTORIA   WYSTAWY   OFERTA   KONTAKT  
 
WYSTAWY
Bronisław Krzysztof
Dotyk światła (rzeźba, medale, rysunki)

 
       W czwartek 4 września 2003 roku o godz. 19.00 w Galerii Polskiego Domu Aukcyjnego "SZTUKA" przy Krakowskim Przedmieściu 33 w Warszawie odbył się wernisaż wystawy Bronisława Krzysztofa pt. Dotyk światła.


       Bronisław KRZYSZTOF (ur. 1956) jest absolwentem zakopiańskiego Liceum Sztuk Plastycznych im. A. Kenara. Następnie studiował w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (1971-1981), gdzie już w trakcie studiów realizował w metalu swoje pierwsze projekty: pomniki, figury i tablice pamiątkowe. Po uzyskaniu dyplomu z wyróżnieniem na Wydziale Rzeźby (pracownia Jerzego Jarnuszkiewicza) powrócił jako wykładowca do Szkoły Kenara, gdzie współpracował m.in. z Władysławem Hasiorem. Od 1984 roku zaczął tworzyć we własnej pracowni.

       Brał udział w wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych w kraju i zagranicą, m.in. w Paryżu, Londynie, Rawennie, Tokio i Kolonii. Był wielokrotnie nagradzany. Stale współpracuje z Muzeum Sztuki Medalierskiej we Wrocławiu. Obok rzeźb i medali tworzy unikatowe meble, jest także autorem projektu korka do perfum firmy Sisley. Prace Bronisława Krzysztofa znajdują się w wielu kolekcjach w kraju i za granicą. Medale z cyklu Jeźdźcy Apokalipsy zostały włączone do zbiorów British Museum.

       Głównym tematem prac Bronisława Krzysztofa jest człowiek. Natura i realizm ciała stają się punktem wyjścia i tworzywem, z którego artysta kształtuje własną wizję. Niektóre fragmenty rzeźbionych przez niego ciał zdają się jakby nadal tkwić w swoim naturalnym materiale: marmurze, glinie, metalu. Rzeźbiarski kształt wyłania się z pierwotnej materii. Zwłaszcza w medalach i plakietach Krzysztofa obraz zdaje się walczyć, by wynurzyć się z metalu. Posługując się naturalnymi kolorami metalu i patyny, wykorzystując zróżnicowanie ich faktur, rzeźbiarz uzyskuje niezwykłe efekty barwne. Kontrasty faktur (gładkie - chropowate, matowe - błyszczące) stają się dopełnieniem kontrastów form. Pełnoprawną materią twórczą jest dla Krzysztofa wolna przestrzeń.

       Specyficznym zabiegiem stosowanym przez Bronisława Krzysztofa jest zestawianie niezależnie istniejących elementów, nadające całej kompozycji nowe znaczenia. Prowokując widza do samodzielnego dodawania bądź odejmowania poszczególnych części, Krzysztof stwarza możliwość dialogu między twórcą i odbiorcą, a także między elementami tkwiącymi wewnątrz dzieła. W ten sposób powstaje dialog form, znaków, który powoduje że rzeźby Bronisława Krzysztofa stają się utworami, które można czytać jak wiersz.

       Na wystawie pokazano trzydzieści siedem rzeźb, ponad sto medali oraz rysunki.

      Wystawie towarzyszy bogato ilustrowany katalog przygotowany przez wydawnictwo IRSA.

 
PRACE
 
z cyklu 'Gest' 1985 r.
brąz

H 46 cm
 
 
Dante, 1984 r.
brąz

H 40 cm
 
 
Portret Julii, 1999 r.
brąz

H 42 cm
 
 
Z cyklu 'Gest', 1987 r.
brąz

H 55 cm
 
 
Studium do rzeźby z cyklu 'Gest', 1991 r.
tusz, pastel i akwarela na papierze

44 x 62 cm
 
 
Studium do rzeźby 'Mistrz', 2003 r.
ołówek i akwarela na papierze

49 x 63 cm